شما اینجا هستید

گزارشی از چهارمین روز ششمین هم‌اندیشی سینما انقلاب؛

انگار گروه انتخاب فقط با فیلم‌های دغدغه‌دار مساله داشته‌اند

چهارمین روز از ششمین دوره سینما انقلاب روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.به گزارش سینما روایت در چهارمین روز ششمین هم‌اندیشی سینما انقلاب فیلم سینمایی «سرگشته» به کارگردانی سهیل سلیمی برای منتقدان و هم اندیشان حوزه انقلاب اسلامی به نمایش درآمد.

برنامه های روز چهارم ششمین هم‌اندیشی سینما انقلاب نیز نشست نقد و بررسی فیلم «سرگشته» با حضور سیدناصر هاشم زاده، نویسنده و سهیل سلیمی، کارگردان این فیلم بود که به همراه سعید مستغاثی، منتقد سینما با اجرای صنیعی به بحث و نقد این فیلم سینمایی پرداختند.

سعید مستغاثی با بیان اینکه موضوع این فیلم موضوع خوبی است بخصوص که یک مساله روانشناختی (ترس)را در بستر اتفاقات جذاب روز روایت کرده است، ادامه داد: اما در قصه‌گویی ضعف داشت و پیرامون بحث داعش نه تنها در سینمای ایران که حتی در هالیوود هم به صورت مشخص به آن پرداخته نشده است و این بسیار عجیب است.

محسن علی اکبری تهیه‌کننده فیلم در صحبت‌هایی به قصد خود و تیم تهیه از نزدیک شدن روایت فیلم، به شیوه روایت‌گویی شهید آوینی در روایت فتح اشاره‌ای داشت و خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم به آن سبک فیلم سازی با تعریف شهید آوینی؛ که سینمای روایت است؛ نزدیک شویم و فیلم را به آن شیوه بسازیم اما ضعف‌ها و ایرادات فیلم را می‌پذیریم و درصدد رفع آنها هم هستیم.

سهیل سلیمی نیز در آغاز سخن، درباره پتانسیل اصلی قصه که در نظر وی بخش روان‌شناختی ماجرا بود صحبت کرد و گفت: قصد ما این بود که ترس را در میان افراد مدعی بررسی کنیم. افرادی که دیگران را به شجاعت فرا می‌خوانند ولی کسی به بررسی عکس‌العمل خود ایشان در موقعیت ‌های دلهره‌آور و ترسناکی مثل مواجهه با مرگ نپرداخته است.

وی با بیان اینکه فیلم با شیوه خاصی روایت می‌شود، ادامه داد: نگاه این بود که خیلی به وجه درام فیلم نپردازیم و در عوض وجه فیلم‌نامه را در نظر بگیریم. قصد این بود که زبان فیلمنامه درک شود و فیلم منطبق با این درک و فهم ساخته شود.

کارگردان فیلم تحسین‌شده «فرشتگان قصاب» در ادامه نشست به شیوه انتخاب بازیگران هم گریزی زد و گفت: در انتخاب بازیگران به سراغ چهر‌ه‌هایی رفتیم که خیلی برای مخاطب آشنا نباشند و یا حداقل در حوزه دفاع مقدس کار نکرده باشند. تصورمان این بود که در این صورت باورپذیری آنها برای مخاطب بیشتر خواهد بود. البته بازیگر جدید یک نوع دافعه‌ای برای مخاطب ایجاد می‌کند و من این دافعه ایجاد شده در مورد شخصیت اصلی فیلم را تا حدودی می‌پذیرم.

علی اکبری در بخش دوم صحبت‌هایش و در پاسخ پرسشی مبنی بر دلیل مهجوریت فیلم و نادیده‌گرفتن آن توسط جشنواره سخنان صریح و تندی را بیان کرد و گفت: این سیستم با فیلم بچه حزب‌اللهی؛ چه قوی باشد و چه ضعیف؛ مخالف است و با آن مساله دارند. سال گذشته نیز اگر داد و فریادهای حاتمی‌کیا نبود شیار ۱۴۳ نیز نابود می‌شد و نادیده گرفته می‌شد. ما قید جشنواره را زده‌ایم و برای دل خودمان فیلم می‌سازیم.

وی در ادامه برای بعضی از فیلم‌های جشنواره از عنوان «زباله‌های فرهنگی» استفاده کرد و گفت: در ۸۰ درصد فیلم‌ها از سیگار و مواد مخدر استفاده شد. سیگار از دست خانم‌های فیلم‌ها نمی‌افتاد و مرتب بین آنها و مردان و زنان دیگر فیلم دست به دست می‌گشت. تعداد زیادی از فیلم‌ها نیز، به طلاق عاطفی پرداخته بودند. بسیاری از آثار در بحث محتوا به ابتذال رسیده بودند.

سلیمی نیز در بخش دوم صحبت‌های خود و در پاسخ انتقادی مبنی بر باورپذیر نبودن تحول شخصیت داعشی فیلم که طبق نظر یکی از حضار، بسیار سریع اتفاق افتاده بود گفت: همیشه نباید دنبال پیچیده‌شدن اتفاقات باشیم. لزوماً نباید اتفاق عجیب و غریبی برای آدم‌ها بیفتد که تغییر کنند. یک حرف تکراری که هیچ وقت برای یک شخص اثرگذاری نداشته است است ممکن است در موقعیت خاصی اثر خودش را بگذارد و ما با این تحلیل، این موقعیت را ساختیم. ضمن اینکه طبق بعضی از شنیده‌ها و گزارشات، برخلاف افراد القاعده که افرادشان اهل استدلال بودند اعضای داعش بسیار احساساتی هستند و با کوچکترین صحبت و اتفاقی بین جبهه‌های مختلف رفت و برگشت داشته‌اند.

وی در پایان به داستان واقعی فرمانده فیلم نیز اشاره کرد و گفت: در یکی از عملیات‌های زمان دفاع مقدس، فرمانده بعد از چندشب بیخوابی که نیروهای تحت‌امرش را هدایت می‌کند بدون اصابت هیچ‌ترکشی، در آرامش شهید می‌شود.

مستغاثی نیز در بخش پایانی صحبت‌های خود از بعضی از فیلم‌های جشنواره امسال نام برد که نه شروع داشته‌اند و نه پایان، در حالی که فیلم سرگشته در هر دو قسمت شروع و پایان، موفق عمل کرده است.

وی به طور مشخص از فیلم جایزه‌گرفته «فِراری» نیز نام برد و گفت: ۴ نفر در این فیلم در طول ۹۰ دقیقه فقط می‌چرخیدند و هیچ اتفاقی نمی‌افتاد. انگار گروه انتخاب فیلم‌ها فقط با فیلم‌های دغدغه دار مساله داشته‌اند و مابقی فیلم‌ها را به صورت فله‌ای پذیرش کرده‌اند.

صنیعی مجری‌کارشناس برنامه نیز در پایان با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در دیدار با شاعران و یکی از توصیه‌های ایشان به شاعران جوان و نیز تایید صحبت‌های مستغاثی مبنی بر داشتن موضوع خوب و همچنین شروع و پایان مشخص و خوب فیلم، گفت: الماسی در فیلم دیده می‌شود اما برای درخشیدن نیاز به یک تراش‌خوردگی دارد که ان‌شاءالله در فرصت قبل از اکران عمومی این کار صورت بپذیرد.

سینما روایت

محمد تقی فهیم معتقد است جای خالی فیلمسازان در به تصویر کشیدن مضامینی همچون دستگیری برادر رییس جمهور، اختلاس سه هزار میلیاردی و انواع و اقسام فسادها در عرصه مستند خالی است.

جشنواره مقاومت

سینما روایت: آئین رونمایی از دومین مجموعه آثار برگزیده سینمای مقاومت صبح امروز در مؤسسه رسانه‌های تصویری با حضور محمد خزاعی دبیر چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، اصحاب رسانه و جمعی از مدیران سینمایی همچون حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، محمد ابطحی مدیرعامل مؤسسه رسانه‌های تصویری، حبیب ایل‌بیگی رئیس شورای نظارت و ارزشیابی، و برخی از سینماگران مانند نرگس آبیار، انسیه شاه‌حسینی، حبیب ایل‌بیگی، سیدسعید سیدزاده، علی غفاری و ... برگزار شد.

نشریه سینما روایت

سینما روایت: در پی انتشار دومین شماره نشریه«سینماروایت» توسط انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، شماره اول و دوم این نشریه سینمایی به صورت فایل پی دی اف برای دانلود بر روی سایت انجمن به آدرسcinemarevayat.ir قرار گرفت.

شهرک سینمایی